How to become a real Aussie? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu How to become a real Aussie? - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

How to become a real Aussie?

Blijf op de hoogte en volg Sophie

29 Juli 2014 | Australië, Melbourne

Hi Allemaal!

Dankjewel voor alle lieve reacties ☺ Echt heel leuk om iets van jullie te horen, en leuk dat jullie mijn verhaal interessant vinden.

De afgelopen week is echt voorbij gevlogen. De orientation week is voorbij en ondertussen heb ik mijn eerste colleges al gehad. De orientation week bestond uit een soort van lessen, bijvoorbeeld; ‘need to know session’, ‘find your way around campus-session’, ‘Australian history’, ‘ozzie english’. Heel fijn om op zo’n manier wat meer te weten te komen over de uni en over hoe alles hier werkt. Het is bijvoorbeeld heel normaal om als internationale student even naar je professor te lopen na het eerste college om jezelf even voor te stellen. Ook worden professoren gewoon met de voornaam aangesproken en zo stellen ze zichzelf ook voor. Dat kan ik me in Tilburg niet voorstellen! Ik ben zelfs een keer naar dezelfde sessie geweest omdat je daar gratis lunch kreeg. Ben nog steeds student he, haha. ’s Avonds was er een aantal avonden iets te doen met de nieuwe internationale studenten die op de campus wonen. Poolen, tafeltennis, dat soort dingen. Ben ook een keer in een van de andere residences geweest in de ‘common room’, waar studenten die in Chisholm College wonen ‘s avonds zijn. Heel erg gezellig, vooral omdat daar veel exchange studenten wonen die ik inmiddels wel redelijk ken. Ze hebben daar ook een soort bioscoopzaal, echt super leuk! Iedereen kan zijn laptop aansluiten en dan op het scherm iets afspelen. Een aantal mensen hebben een netflix account, dat is helemaal ideaal ☺

Ook blijven veel Australische mensen zich verontschuldigen voor het weer, dat is zo grappig! Bij introducties voor nieuwe internationale studenten is het eerste wat ze zeggen; ‘welcome to Australia’ en ‘I’m sorry for the weather, i promise it will be better!”. Terwijl het weer helemaal niet zo slecht is. De zon is heel warm, dus als de zon schijnt kun je prima buiten koffie drinken, ook al is het midden winter. Ik heb me door een docent laten vertellen dat het over 6 weken warm wordt. Ben er van de ene kant blij mee, maar van de andere kant denk ik dat ik me meer op mijn gemak voel bij 10 dan bij 35 graden, haha.
Ook ben ik deze week weer een aantal keer het stadscentrum van Melbourne in geweest. We zijn met onze buddy group op de Victoria night market geweest, opzich niet heel erg speciaal maar leuk om een keer geweest te zijn. Het is eigenlijk gewoon een markt waar ze spullen verkopen zoals zeep, kruiden, eten, kleding, maar dan ’s avonds. Daarna wilden we met een groepje meiden nog iets gaan drinken en toen kwamen we een karaoke bar tegen. Dat was zo ontzettend leuk! We waren met z’n zessen, een Turkse, Koreaanse, Zweedse, Taiwanese en Franse, en mijzelf als Nederlandse natuurlijk. Allemaal een andere nationaliteit maar iedereen kon dezelfde liedjes meezingen, echt fantastisch! De karaoke bar was Koreaans, en Selki, de Koreaanse, vertelde dat in Korea heel erg veel mensen naar een karaoke bar gaan als soort van uitgaan. Zij ging op de middelbare school bijna elk weekend naar een karaoke bar. Dan merk je dat iedereen zulke andere gewoonten heeft en dat is zo grappig! Met de Europeanen merk je dat verschil nog niet zo heel erg, hoewel Anna uit Zweden heel verbaasd was dat er zoiets als pannenkoekenmix bestond. Zij maakt dat gewoon zelf met bloem, eieren en melk. Maar vooral met de Aziaten merk je echt een groot verschil in cultuur. Een meisje uit Beijing bijvoorbeeld is nog nooit in haar leven uit geweest. De eerste keer dat ze in een bar was, was tijdens de pre-orientation trip een week geleden. En ze is al 22! Van haar verhalen schrok ik wel een beetje. Ze vertelde onder andere dat het heel normaal is voor middelbare scholieren en studenten om elke dag om 7 uur op te staan en dan de hele dag te studeren tot 11 uur ’s avonds. Af en toe doet ze ook nog wel iets leuks, namelijk badmintonnen, maarliefst 5x per week op hoog niveau. Echt alles gaat daar om prestaties. Ze heeft zelfs een tijd gehad dat ze zo gestressed was dat ze 2 weken bijna niet kon slapen. Maar dat vond ze heel normaal, dat heeft iedereen wel eens. Die komt echt gewoon uit een hele andere wereld dan waarin ikzelf leef. Ik ben heel blij dat ik in Nederland opgegroeid ben!

Twee dagen geleden ben ik naar het Gertrude street art projection festival geweest. Dat is een straat in Melbourne, waarin ze dan een week elke avond een soort licht festival hebben. In veel winkeltjes en op straat worden figuren van licht weergegeven, dat was ontzettend mooi. Ook ben ik op het Eureka Skydeck 88 geweest, waar je een ontzettend mooi uitzicht hebt over de stad. Echt prachtig! En het was er zo ontzettend rustig, daar was ik echt verbaasd over. Op vergelijkbare plekken zoals het Empire State building in New York of de Eiffeltoren in Parijs is het bomvol, maar hier was bijna niemand! Veel fijner want zo hadden we de tijd om rustig een rondje te lopen en lekker van het uitzicht te genieten.

Gisteravond was er een feestje met alle bewoners van Menzies. Als bewoners van het gebouw ‘Annexe 3’ gingen we verkleed als de ‘Wiggles’. Ik had er nog nooit van gehoord maar het bleek een Australische kinderserie te zijn. Vergelijkbaar met teletubbies maar dan met echte personen. Ik ben er nog steeds niet achter wat het overkoepelende thema was, want themas van andere annexes waren Kanye West en Outcast.. Op een persoon na (die ik nog niet heb ontmoet) is iedereen Australisch in mijn gebouw. Dat is echt wennen want Australisch Engels is heel erg anders dan Engels Engels. Tijdens de orientation week was er ook een sessie over Australisch Engels, dat was echt lachen. Dingen zoals ‘g’day’ of ‘how ya going’ voor hallo en hoe gaat het kan ik nog wel verstaan. Maar bijvoorbeeld ‘want ’n white and one?’ betekent; wil je melk en een klontje suiker in je koffie?. Ze spreken het ook ontzettend snel uit dus soms is het heel moeilijk om Australiërs te verstaan! Ik hoop dat ik daar heel snel aan zal wennen..

Liefs Sophie

  • 29 Juli 2014 - 16:10

    Wap:

    Ha Sophie,
    Wat grappig om die Australische uitdrukkingen te leren! Zo heeft ieder taal zijn eigenaardigheden! En zoals je al zei lijkt Brits Engels helemaal niet op Australisch Engels! Ben benieuwd of er ook zoveel verschil is met het Engels in Nieuw Zeeland.
    Net ook nog eens al je foto's bekeken, prachtig! Daar kun je nu al een heel album mee vullen. Was de eerste les zoals je verwachtte? Qua vakinhoud?
    Heel veel plezier en succes.
    X Wap

  • 29 Juli 2014 - 19:30

    Jerry Croes:

    He Sophie, ik lees nu voor het eerst jouw reisverslag. Waauww te gek, wat je allemaal al niet meemaakt zo'n eerste week. En dan de studente uit Being die 5 x per week aan badminton deed, wat zal ze goed zijn, en mij alle hoeken van de baan laat zien. Leuk hoor allemaal meiden met verschillende nationaliteiten aan de karaoke....,hilarisch. En dan die foto's........goed bezig :). Ik ga gauw naar het volgende verslag, je buuropa x Jerry

  • 29 Juli 2014 - 19:44

    Jerry Croes:

    Ha Sophie, wil ik naar jouw volgende verslag, is die er niet, wel 2 eerdere, die ik gemist heb. Wel ingehaald nu, want wil alle verslagen volgen, dat snap je wel. Wat een ervaring, op jouw leeftijd had ik de Ardennen en Kleef gezien ha ha. Enjoy en ogen en oren wijd open, lfs van de buurtjes Leny en Jerry

  • 30 Juli 2014 - 00:40

    Anja:

    Hallo Sophie,
    Het is maar goed dat je alles beschrijft elke week. Wat je allemaal doet en meemaakt kun je nooit onthouden. Wij zijn de laatste weken foto's aan het scannen van de tijd dat jullie klein waren, maar daar is van het kleine verlegen meisje niets meer over haha.
    En maar goed ook hoor. Mooie foto's zitten er bij. Leuk dat jullie als studentes zoveel met elkaar optrekken en ondernemen. Wat een mooie tijd Sophie! Geniet er van. Liefs mama

  • 02 Augustus 2014 - 23:04

    Lianne Willemsen :

    Hallo Sophie,

    Wat leuk om jouw verhaal te lezen. Geniet er maar van want de tijd gaat heel erg snel.
    Voor je het weet zit je weer in Nederland.
    Groetjes Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 8269

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: