Fireworks and more fun! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu Fireworks and more fun! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

Fireworks and more fun!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

12 Augustus 2014 | Australië, Melbourne

Hi allemaal!

Er is weer een week voorbij gevlogen! Afgelopen woensdag hebben we met een aantal studenten in de ‘cinema room’ op de campus een hunger games avond gehouden met pizza en de hunger games film! Lekker relaxt avondje.
Afgelopen donderdag was er een ‘gospel avond’ in het plaatselijke cafe Stollies. Van de gospel was helemaal niks te merken maar het was wel ontzettend gezellig! Volgens mij was iedereen in dat cafe La Trobe student, en ik kende meer mensen dan ik had gedacht, dat was leuk ☺
Elke vrijdag in July en Augustus, wat hier de wintermaanden zijn, is er vuurwerk in de haven van Melbourne, ‘Winter fireworks Docklands’. Daar ben ik afgelopen vrijdag geweest en het was prachtig! Daarna zijn we naar een Taiwanees restaurant geweest, en Ling-ya uit Taiwan, kon ons allemaal dingen aanraden. Het was erg lekker! Ik heb voor het eerst dumplings gegeten, soort van kleine broodjes bapao, wat lekker was maar erg moeilijk met stokjes.. En daarna hebben we Taiwanse bubble tea gedronken. De tea was een soort van ice tea met een smaakje, en de bubbles waren een soort winegums. Het was best lekker!

Zaterdag ben ik naar het Melbourne Museum en de Melbourne Goal (ouderwets woord voor ‘jail’) geweest. Het was een hele leuke dag! In het Melbourne museum was van alles te zien, opgezette dieren, geschiedenis van Australië, Aboriginals en een stukje nagemaakt bos. Er zijn hier zoveel verschillende diersoorten in Australië! Jason (Australier) was van alles aan het vertellen over dieren in Australië, en wat er rond Melbourne en de campus leeft. Heel interessant allemaal, totdat hij aan mij vroeg; wat voor dieren leven er eigenlijk in Nederland? Daar moest ik even over nadenken want het antwoord was zo ontzettend saai dat iedereen moest lachen. Tsja wat hebben wij nou eigenlijk? Paarden, koeien, vogels, schapen, honden, katten.. Niet erg interessant of angstaanjagend, haha.
Daarna zijn we naar de oude gevangenis van Melbourne geweest. Was wel een beetje vreemd, alle gipsen afdrukken van hoofden van gevangenen die zijn opgehangen kon je daar bekijken. Ook waren verhalen van gevangenen die iets vreemds hebben meegemaakt te lezen. Daar verbaasde ik me erg over want mensen werden vanuit Engeland naar Australië gestuurd omdat ze bijvoorbeeld een schaap hadden gestolen! Ik wist wel dat er mensen vanuit Engeland naar Australië werden gestuurd vroeger, maar ik dacht dat het echte criminelen waren die mensen mishandeld of vermoord hebben! Zo zie je maar dat het totaal een andere tijd was toen.. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat er nu personen naar niemandsland werden gestuurd, weg van vrienden en familie voor altijd omdat ze een schaap hebben gestolen.. Ook kon je je verkleden als “Ned Kelly” een soort anti-held van Melbourne uit die tijd, die opgesloten heeft gezeten in die gevangenis en daarna is opgehangen.

Ook ben ik erachter gekomen dat de Nederlandse handgebaren totaal anders zijn dan in de rest van de wereld. Ik stond een paar keer op de foto, bij een restaurant bijvoorbeeld, met mijn hand langs mijn wang, om aan te geven dat ze er lekker eten hebben. Na een aantal keer zo met mensen op de foto te hebben gestaan werd me gevraagd wat ik eigenlijk aan het doen was. Niemand anders kende dat gebaar! Renate, de andere Nederlandse, volgt een vak wat iets te maken heeft met taal en cultuur. Haar docent adviseerde om vooral NIET Nederlands te leren, omdat het zo moeilijk is. Onze handgebaren verschillen heel erg veel van andere landen/culturen. Nu ik niet in Nederland ben kom ik er pas achter wat typisch Nederlands is! Haha

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste zelfverdedigingsles gehad hier op de uni. Ik voel me hier heel veilig hoor, maar je kon je gratis opgeven en ik dacht; waarom niet? Het zijn 6 lessen, eentje per week, en afgelopen maandag was de eerste. Ging goed en het was eigenlijk heel erg leuk! Hoop dat ik het nooit nodig zal hebben, maar ook al heb ik het 1x nodig, dan is het de tijd en moeite helemaal waard!

Zondag en maandag heb ik vooral in de bieb gestudeerd aangezien ik dinsdag een presentatie en toets had. Ondertussen is dat geweest en het ging prima! Fijn om te weten dat het niveau in ieder geval niet hoger ligt dan in Tilburg. Ik moet wel iets meer gaan studeren dan ik tot nu toe heb gedaan, maar het niveau is prima ☺ Dat is wel een geruststelling.

Veel liefs! Sophie

  • 12 Augustus 2014 - 15:04

    Jerry Croes:

    Ha Sophie, fijn te lezen dat de presentatie goed is gegaan. Knap! Dus je gaat iets meer leren, je bedoelt uit de studieboeken. Want uit je verhalen lees ik dat je veel leert van de taal, de gebaren, het eten.....wauuw wat een ervaringen in zo'n korte tijd al. En nu ook al zelfverdedigingles, ha ha ....power girl. Hier lekker plaatselijke zware regenbuien...........:(, voor de rest weinig firework ....50+ haha wel lot of fun, groetjes en tot jouw volgende verslag....leuk hoor, Jerry en Leny

  • 12 Augustus 2014 - 19:20

    Anja:

    Hallo Sophie,
    Wat een programma heb jij elke week zeg. Tsjonge en ik maar denken dat je druk was met je studie haha. Nee leuk hoor dat het allemaal kan zo op die manier. Gewoon doen je bent er misschien maar 1 keer in je leven. Ik miste allen die foto van het "vosje" die je 's nachts in de boom zag zitten bij jullie op de campus.
    Fijn dat de presentatie goed is gegaan vandaag. Toch idd wel even spannend hoe ze dit wellicht anders beoordelen dan in Nederland.
    Ennuh.....geen handgebaren maken...haha
    Liefs en tot gauw op Skype.
    Mama

  • 13 Augustus 2014 - 10:23

    Tineke:

    Hallo Sophie,

    Ik vind het zo leuk om de stukjes iedere week te lezen van wat je allemaal ervaart en beleeft
    in Australië. Het is zo ontzettend veel! Geniet er maar lekker van!

    Groetjes Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 8267

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: