Australia's countryside - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu Australia's countryside - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

Australia's countryside

Blijf op de hoogte en volg Sophie

28 Augustus 2014 | Australië, Melbourne

Hoi allemaal,

Deze week ben ik hard aan het studeren geweest, mijn eerste opdracht is al ingeleverd en de mid-semester tests komen eraan.. Deze week kon ik dus niet zo veel naar de stad, op een avond na. Bij ‘400 gradi’, Melbourne’s beste pizza restaurant, en ze serveren ’s werelds beste pizza. Het was ook echt de beste pizza die ik ooit heb gehad. Niet iedereen was het met me eens, maar iedereen vond het in ieder geval wel hele goede pizza. Wat heel gek is dat ze in het deeg alleen maar meel, water en zout doen. Dat ga ik dus zeker thuis proberen! Alleen heb ik geen oven van 400 graden.. Dat is veel heter dan waar gewone pizza’s in gebakken worden, daarom moet de pizza precies 90 seconden in de oven. Leuk om ook te horen hoe de pizza gemaakt werd!

Afgelopen weekend ben ik naar een host-family in Bendigo geweest. Ik mocht een weekend verblijven bij Ian en Deborah, een heel vriendelijk, lief ouder paar die mij veel over Australië hebben verteld en de stad Bendigo hebben laten zien.
Vrijdagmiddag vertrokken we met 8 studenten in de trein vanuit Melbourne richting Bendigo. Dat was al heel erg gezellig, en heel interessant om nieuwe mensen te leren kennen. Ik zat namelijk naast een meisje uit China die uit een Ghost city komt. Ghost citys zijn steden in China, die de overheid gebouwd heeft vanwege de enorme bevolkingsgroei. Probleem is dat een stad moet groeien, niemand gaat het eerst naar de stad verhuizen, want er is helemaal niemand, geen banen, geen winkels die open zijn. De straten zijn er leeg en er staan enorme gebouwen waar niemand komt. Ze vertelde vanalles over de stad en haar familie, heel erg interessant. En heel grappig dat toen we eenmaal in Bendigo aankwamen, degene die ons kwam ophalen aan haar vroeg; ‘oh je komt uit China? Dan zul je wel aan de drukte in Melbourne gewend zijn’. Niet echt dus, haha.
Na aankomst kregen we een snelle sightseeing-tour door Bendigo en over de uni door Badra van de International office van La Trobe, de Bendigo vestiging. Daarna was er een diner met de studenten en host families. Heel gezellig en iedereen was zo ontzettend vriendelijk!
Na het eten mocht ik mee met Ian en Deborah. We hebben een rondje gereden door de stad en zijn daarna naar hun huis gegaan. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om kangoeroes te spotten. En wat waren er veel! Voor toeristen superleuk om kangoeroes te zien, maar de meeste Australiers vinden er niet veel aan. Er zijn er echt ontzettend veel (in een kwartier heb ik er wel 20 gezien) en soms zijn ze best gevaarlijk. Als je buiten de stad woont en ’s ochtends van je voordeur naar je auto loopt, moet je oppassen dat er geen kangoeroe in de buurt is, want als je te dicht bij zijn vallen ze je aan en kunnen ze je flink verwonden. De dieren die toeristen zo leuk vinden aan Australie, de Kangoeroes en Koala’s, daar vinden Australiers over het algemeen niet veel aan. Koalas slapen 23 uur per dag, maar ’s nachts kunnen ze blijkbaar heel hard schreeuwen, wat mensen heel irritant vinden. De kangoeroes vinden ze ook niks, omdat ze heel snel zijn en zo voor je auto kunnen springen, en wilde kangoeroes zijn ook nog eens gevaarlijk. Maar ik heb nog nergens last van gehad en vind ze alleen maar leuk ☺
Daarna zijn we in de stad gaan ontbijten en naar het mijnmuseum geweest. Bendigo is een stad die is ontstaan vanwege de gold-rush in Australie. Een aantal mijnen zijn nu opengesteld voor bezoek. Heel interessant om te zien. We kregen een rondleiding, maar Deborah heeft bij dit museum gewerkt dus kon ook nog van alles vertellen. ’s Middags zijn we nog de stad in geweest en hebben we daar rondgelopen. ’S Avonds hebben we vooral gekletst over Nederland en Australie, heel erg leuk! Een paar jaar geleden zijn Ian en Deborah in Europa geweest, waaronder Amsterdam. Ze vonden het heel leuk dingen te horen over Nederland. Over het fietsen, ‘Nederlands Venetie (Giethoorn), de elfstedentocht, sinterklaas, hoe het schoolsysteem en de overheid werkt, relaties met andere landen, echt vanalles. Zij hebben ook heel veel over hun familie en Australie verteld. Wat ik heel erg interessant vond was dat veel Australische boeren op de universiteit hebben gestudeerd. Hun neef heeft de boerderij van hun familie overgenomen, maar heeft eerst op de uni iets richting agricultuur gestudeerd. In Nederland hoor je dat niet vaak. Ook vinden veel mensen het raar dat je in Nederland na de basisschool al op een bepaald niveau geplaatst wordt. In andere landen is dat pas veel later, en sommigen zeggen zelfs dat iedereen op de uni kan komen, als je er maar hard en lang genoeg voor werkt (en dan een bepaalde score op een test haalt).
Zondagochtend zijn we naar een aantal uitzichtpunten in Bendigo geweest en daarna moesten we alweer verzamelen om terug naar Melbourne te gaan.

Ook heb ik deze week weer een vergadering gehad van de Exchange Club. Ik ben daar nu lid als exchange representative. Ik vind het heel leuk om zo toch meer betrokken te blijven bij het ‘uni-leven’ en het is leuk om mee te denken over activiteiten die ze organiseren voor exchange studenten. Een baantje gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Het is heel moeilijk om een bijbaantje te vinden hier. Er zijn zelfs opleidingen voor het werken in het cafe of in een bar, en vaak willen ze mensen voor parttime, wat 20 uur per week is. Dat is veel te veel voor mij, ik moet ook studeren en natuurlijk genieten ☺

Aankomend weekend ga ik op een surfweekend naar Phillip Island. We gaan daar surfen, naar de bekende pinguin parade en naar een koala en kangoeroe park. In sommige parken kun je de kangoeroes daar eten geven en echt aanraken, dus ik hoop dat ik dat kan doen dit weekend!

Het weer wordt hier ook steeds beter, ik liep vandaag zonder jas buiten, heerlijk! Ik hoop dat het in Nederland ook nog een mooie nazomer wordt voor jullie ☺

Liefs Sophie

  • 28 Augustus 2014 - 15:33

    Marion:

    Ha Sophie,

    Je kunt wel journaliste worden. Wat schrijf je toch leuk. Ik geniet van je verhalen.
    Veel plezier weer deze week.
    Liefs Marion

  • 28 Augustus 2014 - 16:38

    Wap:

    Hey ya!
    Tjonge wat heb je het toch slecht, ik zou voor geen goud willen ruilen... Nouja, je bent natuurlijk wel in een belangrijke stad (in de gold rush) dus misschien heb je een stukje goud meegenomen. Dan wil ik wel ruilen :P Hoe was je eerste toets gegaan, je eerste cijfers al binnen?
    Veel plezier komend weekend. Philip Island lijkt me ook erg gaaf. Doe voorzichtig met surfen en de koala's, volgens mij kunnen ze ook venijnig bijten.

    Ohja, het weer hier was pet de afgelopen week maar ze hebben ons beterschap beloofd. Volgens Piet krijgen we volgende week mooi nazomer-weer. We'll see....

    Enjoy!

  • 28 Augustus 2014 - 16:47

    Ingrid Beckmann:

    Ha Sophie, volgens mij voe jij je helemaal thuis daar aan die overkant. Ik hoorde van Anja dat Nieuw- Zeeland ook nog op het programma staat............dat verslag zal ik beslist lezen, want je bent heel trouw in het schrijven van je avonturen.

    Groetjes Ingrid

  • 29 Augustus 2014 - 12:14

    Bets Raasing :

    hoi sophie je reisverslag gelezen mooi hoor ik geniet ervan wat een druk bestaan heb je daar geniet er maar van want de tijd gaat snel wat je nu allemaal beleefd pakt niemand je meer af dus blijf genieten veel plezier groetjes en liefs

  • 30 Augustus 2014 - 14:33

    Ina Van Vliet:

    Wat je ver haalt is lekker zo ook de pizza.
    Eet smakelijk en proost als je er wat bij drinkt.
    Ik ga volgende week naar een huisje in Vijlen ( Zuid-Limburg )
    Voor mij ook een wereldreis, maar minder spectaculair als de reis die jij nu maakt.
    Hoewel...het Limburgse landschap is van een ongekende schoonheid.
    De Limburgse vlaaien zijn wereld beroemd.
    De wandelpaden, heuvel op, heuvel af vragen veel conditie en wat het fijnste is....
    Er is prachtig, droog, zonnig, nazomer weer voorspeld, dus ik ga ervoor.
    Nee geen tentamens, verslagen, voor mij slechts eindeloos genieten, zonder verplichtingen.
    Helaas volgende week geen dag uit met de tuinclub, maar je kunt niet op 2 plaatsen tegelijk
    zijn.
    Dat zou voor jou ook wel leuk zijn.
    Een been in Beuningen en een been in Melbourne.
    Groeten van mij, Ina en geniet van alles wat je hoort, ziet, eet, drinkt, meemaakt.

  • 01 September 2014 - 20:03

    Janny Kleine:

    Hallo Sophie,
    Nu ik je bedank voor het leuke verslag van al je belevenissen ver hier vandaan, heb je alweer een heel bijzonder weekend gehad. Heel fijn dat er veel activiteiten worden georganiseerd waardoor je naast je studie interessante ontmoetingen hebt en de prachtige natuur en bijzondere dieren leert kennen. We genieten van je verhalen en zijn blij te horen dat jij het ook naar je zin hebt.
    Liefs en groetjes,
    janny

  • 02 September 2014 - 20:00

    Anja:

    Hey Sophie ik zit even te kijken naar de wereld draait door met de ipad in de hand. Haha vrouw van deze tijd hè. Ik ben nu alleen, jos is veel weg deze week en Yannick is uit eten met Meia want zij hebben " nu een maand met elkaar", leuk hè! Gisteren ook alleen omdat Yannick moest werken bij de Gamma. Maar morgen ga ik gezellig een dagje met de tuinclub weg, ik heb er veel zin. We gaan naar Kaatsheuvel. Het is wel wennen alleen thuis. Ik vind dat niet leuk, maar ga maar foto's inplakken etc. Zo wordt het toch weer leuk. Het is weer een gezellig verhaal om te lezen. Zijn jullie er al uit wat je wil gaan doen en bezoeken in Nieuw Zeeland? Welke week was het nu, 3de week van september? Ik wens je veel succes met leren en met je tentamens. Veel liefs Anja XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 8263

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: