Tasting the Australian culture - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu Tasting the Australian culture - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

Tasting the Australian culture

Blijf op de hoogte en volg Sophie

20 Augustus 2014 | Australië, Melbourne

Hey allemaal!

Terwijl ik aan een kop warme chocomel zit wordt het wel weer eens tijd om te schrijven. Het is nu halverwege augustus maar nog steeds hartstikke winter. In september wordt het lente en zal het rond de 20-25 graden zijn, daar kijk ik heel erg naar uit!
Donderdag ben ik op een pub crawl (kroegentocht) geweest. De bars hier in Melbourne zijn ontzettend mooi. We zijn in 3 bars geweest; eentje was buiten, eentje was bovenin een gebouw en de laatste was een rooftop bar. Vooral de rooftop bar was zo gaaf! Zoals het woord al zegt is de bar op de bovenste verdieping van een gebouw, buiten. Je staat tussen de hoge gebouwen in Melbourne terwijl je een drankje drinkt. Zo mooi! Ik ben zeker van plan om nog meer rooftop bars te bezoeken de komende tijd ☺ Ik heb al gehoord dat ‘naked for satan’ een rooftop bar/tapasrestaurant is net buiten de stad, waardoor je een heel mooi uitzicht hebt over de gehele skyline van Melbourne. Die wil ik zeker nog gaan bezoeken!

Zaterdag ben ik naar een traditioneel Australisch restaurant geweest. Er zijn hier (gek genoeg) helemaal niet zoveel restaurants die typisch Australisch eten serveren. Ik hoorde gister dat een reden daarvoor is, is omdat kangoeroe het nationale dier is, sommigen het niet respectvol vinden om het te eten. Toch verkopen ze het in supermarkten wel gewoon. Veel ‘typisch Australisch eten’ is er ook eigenlijk niet, omdat er zoveel migranten zijn en er zijn zoveel verschillende culturen. Er zijn hier vooral heel veel Aziatische restaurants, en in plaats van wat wij kennen als ‘de Chinees’ of sushi hebben ze hier ontzettend veel keus. Thais, Koreaans, Chinees, Taiwanees, Japans, en er zit echt een groot verschil tussen!
In het Australisch restaurant heb ik wallaby (kangoeroe) en emoe gegeten. De emoe (soort struisvogel) was een aan de taaie kant maar opzich lekker vlees. De wallaby, arm kangoeroetje, smaakte erg goed! Om eerlijk te zijn is het gewoon een soort biefstuk, als je niet weet dat het kangoeroe is proeven de meesten het verschil niet eens denk ik. Ik zou het in ieder geval niet merken. Heel zacht vlees, wat ik niet verwacht had omdat kangoeroes een heel laag vetgehalte hebben en daarom op internet stond dat het een beetje taai is. Heel erg leuk om een keer kangoeroe gegeten te hebben, dat moet je toch gedaan hebben als je in Australië bent!

Aankomend weekend ga ik naar Bendigo, een stad iets meer in het landelijke gedeelte van Victoria, twee uurtjes met de trein vanaf hier. Ik logeer daar een weekend bij een Australisch gezin om iets meer te leren van de Australische cultuur en een wat meer landelijke omgeving te zien. Ik ben heel benieuwd!

Met een paar vrienden proberen we van iedereens cultuur iets te proeven. Helaas kon ik niet bij het Koreaanse restaurant zijn, maar we zijn al wel naar een Taiwanees restaurant geweest. Ook houden we een keer een Zweedse ‘fika’. Een middag met koekjes, muffins etc (soort theekransje) waarbij je praat over wat diepere onderwerpen zoals bijvoorbeeld politiek.
Afgelopen dinsdag heb ik gekookt, aangezien er geen Nederlandse restaurants zijn hier (gek he :p). Ik was nogal enthousiast met het uitnodigen van mensen, waardoor ik uiteindelijk voor 12 personen heb gekookt.. Gelukkig kreeg ik veel hulp dus het is allemaal gelukt. Alhoewel er niet heel veel mis kan met wat ik gekookt heb, haha. Op het menu stond erwtensoep, hutspot met gehaktballen en jus en als toet(je) heb ik appelflappen en wentelteefjes gebakken. Iedereen vond het heel erg lekker! Had ik niet verwacht aangezien erwtensoep en hutspot een beetje saai is (vooral vergeleken met andere culturen). Maar het viel in de smaak en vooral het toetje vond iedereen erg lekker!

Er zijn zoveel dingen die ik nog wil zien en doen, maar de tijd gaat zo snel.. Dit is alweer de vierde collegeweek, en er zijn hier maar 12 collegeweken, met een week vakantie ertussen en daarna tentamens. In de week vakantie ga ik naar Nieuw Zeeland, maar dan zijn er nog maar 8 weken over! Ik wil graag nog de pinguïn parade zien op Phillip Island, ik zit te denken om naar Adelaide te gaan, omdat ik daar niet kom met reizen na het semester. En ik wil ook gewoon lekker door Melbourne lopen en de lanes zien. De lanes zijn straten in het ‘CBD’ (city centre) waar geen auto’s komen. Er zitten hele leuke cafeetjes en restaurantjes en het ziet er zo gezellig uit daar. Nog genoeg te beleven dus!

Liefs Sophie

  • 20 Augustus 2014 - 23:24

    Jerry Croes:

    Hoi Sophie, lekker he kangeroe :). De tijd vliegt voorbij, dus het gaat goed met jou. Veel indrukken, lekker eten en bars en ook colleges. En nog zoveel plannen, echt leuk om te lezen. Dit is mijn 2e week vakantie in Beuningen. Het weer is wisselvallig, geen moesson :). Geniet, gr Jerry

  • 20 Augustus 2014 - 23:36

    Veronique:

    Hoi Sophie,
    Wat maak je veel mee ,je komt tijd te kort daar! Trouwens een mooie foto van jou met dat enorme glas wijn !
    Leuk dat je op deze manier zoveel leert van andere culturen , handig voor jouw toekomstplannen want dit smaakt naar meer als ik de verhalen lees.
    Groetjes uit herfstig Nederland , Veronique

  • 21 Augustus 2014 - 11:36

    Anja:

    Hallo Sophie, ik moest wel even lachen om de foto's van het eten. Zo'n stukje chique opgemaakt stukje kangoeroe vlees op je bord en dan meteen daarna een foto van zo'n pan vol gehaktballen en de foto erna met wortel stampot. Haha wat een verschil. Maar wel goed gekozen, het is idd typisch Nederlands.
    Het lijkt me heel leuk om zo een weekend door te brengen met een Australisch gezin. Want hoe zouden zij hun weekend beleven. Zijn er veel studentes die dit ook doen? Ook van degene waar je veel mee op trekt? Vergeet je fototoestel niet. Alvast veel plezier daar.
    Ik probeer nog even te skypen met jou vandaag. Ik ben niet zo'n techneut zoals je weet, maar heb een videofilmpje voor je achtergelaten. Ik was toen nog niet zo lang wakker, maar dat kun je wel zien haha.
    Veel liefs mama XXX

  • 21 Augustus 2014 - 11:36

    Anja:

    Hallo Sophie, ik moest wel even lachen om de foto's van het eten. Zo'n stukje chique opgemaakt stukje kangoeroe vlees op je bord en dan meteen daarna een foto van zo'n pan vol gehaktballen en de foto erna met wortel stampot. Haha wat een verschil. Maar wel goed gekozen, het is idd typisch Nederlands.
    Het lijkt me heel leuk om zo een weekend door te brengen met een Australisch gezin. Want hoe zouden zij hun weekend beleven. Zijn er veel studentes die dit ook doen? Ook van degene waar je veel mee op trekt? Vergeet je fototoestel niet. Alvast veel plezier daar.
    Ik probeer nog even te skypen met jou vandaag. Ik ben niet zo'n techneut zoals je weet, maar heb een videofilmpje voor je achtergelaten. Ik was toen nog niet zo lang wakker, maar dat kun je wel zien haha.
    Veel liefs mama XXX

  • 21 Augustus 2014 - 11:36

    Anja:

    Hallo Sophie, ik moest wel even lachen om de foto's van het eten. Zo'n stukje chique opgemaakt stukje kangoeroe vlees op je bord en dan meteen daarna een foto van zo'n pan vol gehaktballen en de foto erna met wortel stampot. Haha wat een verschil. Maar wel goed gekozen, het is idd typisch Nederlands.
    Het lijkt me heel leuk om zo een weekend door te brengen met een Australisch gezin. Want hoe zouden zij hun weekend beleven. Zijn er veel studentes die dit ook doen? Ook van degene waar je veel mee op trekt? Vergeet je fototoestel niet. Alvast veel plezier daar.
    Ik probeer nog even te skypen met jou vandaag. Ik ben niet zo'n techneut zoals je weet, maar heb een videofilmpje voor je achtergelaten. Ik was toen nog niet zo lang wakker, maar dat kun je wel zien haha.
    Veel liefs mama XXX

  • 22 Augustus 2014 - 09:12

    Ina Van Vliet:

    Ik ben een beetje in verwarring.
    Je bent toch in Australie om te studeren?
    Maar ik lees uitsluitend over eten, drinken, sight seeing, shoppen, souvenirs, een vakantieweek.!!!
    Moet je hier ook een tentamen over doen?
    En een verslag over schrijven?
    Grapje hoor.
    Het is je van harte gegund om als je daar bent, goed om je heen te kijken en de indrukken
    in je op te slaan.
    Het is een unieke kans.
    En....onze stamppot ziet er toch echt wel vrolijk uit.
    Hier kun je ook chocolademelk drinken maar dan vanwege de kou.
    Er is een grote dip in het zomerweer.
    Van de week de koudste augustusdag sinds 1901, 14 gr.overdag wel te verstaan.
    Praat dan maar niet over de nachten.
    Maar we hopen dat de temperatuur omhoog gaat, nazomeren.
    Veel tuinwerk, snoeien, alles groeit enorm.
    Groeten van mij, en geniet, Ina van vliet.

  • 22 Augustus 2014 - 20:40

    Dinie Derks:

    Hoi sophie,

    Ík had wel verwacht dat anja jou ging missen...maar om nou 3x een zelfde verhaaltje te sturen..... Beetje overdreven hoor....hihi
    Je maakt t goed daar, dat is duidelijk.
    Nu ga ik n feestje vieren...naud zijn verjaardag...dus ik zie anja en jos zometeen.
    Kunnen we lekker over jou bijpraten.
    Doeiiii, lieve groeten dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 8271

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: