The sun in Tropical North Queensland - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu The sun in Tropical North Queensland - Reisverslag uit Cairns, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

The sun in Tropical North Queensland

Blijf op de hoogte en volg Sophie

05 November 2014 | Australië, Cairns

Hi Allemaal!

Inmiddels ben ik weer terug uit Cairns, Tropical North Queensland. Vrijdag na onze laatste colleges zijn we naar Cairns gevlogen. Het was 3,5 uur vliegen.. Australië is echt ontzettend groot, daar verbaas ik me nog steeds over.
Zaterdag zijn we door Cairns gelopen, en hebben we met een kokosnoot aan het zwembad gelegen, perfecte vakantie! Am heeft die dag geskydived, dat had ze nog niet gedaan en ze had hier een video van laten maken. Dat zag er zo ontzettend gaaf uit! We hebben vandaag ook trips geboekt voor de andere dagen. Cairns zelf is een leuke stad, het heeft een mooi openbaar zwembad (de lagoon), leuke restaurantjes, goed nachtleven en het weer is bijna altijd mooi, maar voor de rest is er niet heel veel te beleven. Er is geen strand, het is een moerasgebied waar krokodillen leven.. Gelukkig zijn we er niet per ongeluk eentje tegengekomen :p In de omgeving van Cairns is wel heel veel te doen ☺ Zondag was ons eerste uitje naar het Daintree rainforest, ten noorden van Cairns. Dit is het oudste regenwoud ter wereld. We zijn eerst in een wildlife zoo geweest, en hier heb ik (eindelijk!) een koala kunnen knuffelen! Dat was een van de dingen die ik zeker wilde gaan doen in Australië, dus die is van de bucket list af nu ☺ Ik heb daar ook een slang en kleine krokodil aangeraakt. Daarna zijn we doorgereden naar het regenwoud zelf, wat ontzettend mooi was. Het was heel fijn dat er een gids was, want die kon ons vanalles vertellen en dat had echt wel toegevoegde waarde. Als we hier alleen hadden rondgelopen zouden we zoveel gemist hebben. Vervolgens hebben we gelunched vlakbij een van de mooiste stranden die ik ooit gezien heb. Het was net een Expeditie Robinson strand, blauwe zee, wit strand met een bos op de achtergrond. Toen was het alweer middag en hebben we in een boot over de Daintree river gevaren, op zoek naar krokodillen. We hebben twee kleintjes gezien, maar het was heel moeilijk om ze te spotten! Je kunt alleen hun neus en ogen zien als ze in het water liggen namelijk. Die avond om 12 uur werd ik 21 jaar ☺ Dat hebben we gevierd met champagne en taart. De meiden waarmee ik was hadden de kamer versierd en ik heb een hele lieve kaart van hen gekregen en een cadeau, dat is om in Brisbane naar een soort Aboriginal cultuur avond te gaan. Heel veel zin in! Daarna zijn we naar beneden gelopen, want er was nog een verrassing op een computer. Dat was de ontzettend lieve felicitatie film van jullie allemaal ☺ Ik vond het echt heel erg speciaal en moest er wel een traantje bij laten. Zo ontzettend lief! Na afloop daarvan kreeg ik jullie kaarten, die waren ook heel erg leuk ☺ Bedankt iedereen die hieraan heeft meegewerkt! Zo leuk om op deze manier te merken dat iedereen aan mij denkt op mijn verjaardag terwijl ik helemaal niet in Nederland ben. Maandag, op mijn verjaardag, gingen we op naar het Great Barrier reef om te snorkelen. Het was een hele mooie dag, 30 graden met zon. Dat is eigenlijk elke dag zo geweest tijdens onze vakantie bedenk ik me nu. Ik heb in ieder geval nog nooit zo’n mooi weer gehad op mijn verjaardag! De eerste bestemming was Hastings reef. Dat zegt de meesten van jullie waarschijnlijk niks (mij eerst ook niet) en ik snorkel ook eigenlijk nooit, maar dit was toch wel heel erg bijzonder. Hier hebben we een uur rondgesnorkeld, heel veel gekleurde vissen en koraal gezien. Het koraal was heel dicht aan de wateroppervlakte, dus heel erg goed te zien. En de vissen waren helemaal niet schuw, ze kwamen heel dichtbij. Daarna gingen we de boot weer op voor lunch, en toen verder naar het Breaking Patches reef. Daar heb ik een paar clownvissen gezien, net zoals Nemo uit de film Finding Nemo! Weer eenmaal terug in Cairns hebben we met zn’n allen sushi gegeten. In dat restaurant hadden ze ook kangoeroe en krokodil.. Dat moest ik natuurlijk even proberen :D Het was gefrituurd dus erg veel smaak had het niet. De krokodil smaakte bijna hetzelfde als kip en de kangoeroe was een beetje taai. Maar heb het in ieder geval geprobeerd! Het een fantastische dag, en een hele speciale verjaardag om nooit te vergeten!

Dinsdag moesten we vroeg opstaan, want dat was de dag waarop we naar het andere rainforest gingen. We hebben de Cathedral fig tree gezien, de boom waar de tree of life (de blauwe boom uit de avatar film) op is geïnspireerd. Hier waren ook watervallen, onder andere de waterval waar een van de herbal essences (shampoomerk) reclames is opgenomen. We hebben daar dus ook gezwommen. Wat ik heel opvallend vond was dat dit regenwoud eigenlijk nog maar heel klein is. De Australiërs hebben namelijk zelf 94% (!) hiervan omgekapt voor landbouw. De afgelopen jaren hebben ze geprobeerd om sommige delen weer terug te planten, maarja als er maar 6% over is gaat dat vrij moeizaam. Ik vind het zo ongelofelijk dat sommige Australiers zoveel kunnen vertellen over de natuur en de dieren en dat allemaal met zoveel respect, en dan hoor je zoiets. Ik kon het bijna niet geloven en dacht de eerste keer dat ik het verkeerd had verstaan..
Later die dag hebben we ook schilpadden en vogelbekdieren in het wild gezien. Supermooi dat al die dieren gewoon in het wild leven en dat mensen er zo dichtbij kunnen komen om het te bekijken.

Woensdag was alweer onze laatste dag in Cairns. Omdat Cairns geen stranden heeft zijn we met een boot naar Fitzroy Island gegaan, een eiland in het Great Barrier Reef dat wel een strand heeft. We hebben daar gesnorkeld, een boottocht gedaan met een glazen onderkant, waardoor we vissen en koraal konden zien, en op een stand up paddle board gestaan hebben. Dat houdt in dat je eigenlijk op een surfboard staat, maar dan met een peddel. Even wennen om je balans te houden! Het was een hele gezellige en lekkere strand en relaxdag ☺

’S Avonds hebben we nog iets in de stad gegeten en daarna zijn we naar het vliegveld gegaan. Omdat we daar toch al om half 4 ’s ochtends moesten zijn hebben we daar maar geslapen. Was een beetje koud maar gelukkig waren er wel schone douches.

Nu ga ik snel stoppen met schrijven want het is wel een heel lang verhaal geworden.. Zoals je waarschijnlijk al ziet is Cairns en North Queensland dus zeker een aanrader als je ooit naar Australië komt!

Veel liefs!

  • 05 November 2014 - 21:26

    Jerry Croes:

    He Sophie,

    21 jaar en dan al krokodillen geaaid en gegeten ! Hoe vet is dat :). Wat een temperaturen daar en snorkel weer. In Beuningen begint de herfst en zijn we ons al een beetje voor te bereiden op Sint en Piet. Wat een contrast met jouw wereld. Geniet verder, en tot jouw volgende leuke reisverslag, lfs de buurtjes

  • 05 November 2014 - 21:48

    Anja :

    Hallo Sophie, zoals jij schrijft en beleeft is het leven een paradijs op aarde.
    Geniet er nog even van en alvast veel succes met de tentamens volgende week.
    Wij skypen nog samen. Liefs mama

  • 06 November 2014 - 17:25

    Veronique:

    hoi Sophie ,
    wat een heerlijke belevenissen en wat zal dat hier tegenvallen als je terugkomt , ons kleine landje met zo weinig natuur ....Prachtig die onder water foto's qua kleur, stuk voor stuk de moeite waard om groot uit te printen .
    blijf genieten ... groetjes Veronique

  • 07 November 2014 - 18:18

    Wap:

    Gaaf hoor allemaal.
    Al vind ik krokodillen aaien, en koala's knuffelen een beetje tegenstrijdig met krokodillen en kangaroebiefstukjes eten. Gefrituurd lijkt me overigens ook wat minder!
    Wij houden ons aanbevolen voor alle reistips zoals die je in dit stuk geeft, dat houdt onze droom in leven ;)
    Geniet en succes met je tentamens!

    Groetjes, ook van Bas, Wap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 8274

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: