Australia, show me what you've got! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu Australia, show me what you've got! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

Australia, show me what you've got!

Blijf op de hoogte en volg Sophie

22 Juli 2014 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

Na een prima vlucht met een beetje vertraging ben ik (nu alweer een week geleden) aangekomen op de uni. De vlucht viel mee. In het begin was het best moeilijk, na afscheid te hebben genomen van Dennis, Anja, Jos en Yannick. Gelukkig zat ik naast een aardige Australische boer in het vliegtuig, die me veel over Australie verteld heeft. Ik heb een filmpje gekeken en veel geslapen, eigenlijk was het zo voorbij.
Het is best wennen hier, naast dat Engels niet mijn moedertaal is, praten Australiërs redelijk snel en praten ze slang (Australisch accent). Snel praten kan ik ook, maar slang (nog) niet! Mijn kamer is niet zo mooi, maar de mensen hier zijn wel heel gezellig! Onder de exchange studenten heeft bijna iedereen datzelfde probleem, met hun praten gaat daardoor iets makkelijker. Iedereen is ontzettend aardig, alle mensen zijn zo vriendelijk. Daar kunnen Nederlanders nog iets van leren! Het is echt ontzettend leuk om allemaal nieuwe mensen te ontmoeten van zoveel verschillende nationaliteiten. Iedereen is iets anders gewend thuis dan hier in Australië, en het is heel interessant om van iedereen te horen wat dat dan is. Wat ze eten, wat de cultuur is, hoe ouderen/jongeren en mannen/vrouwen met elkaar omgaan, hoe iedereen verjaardagen viert, echt vanalles. Gisteren heb ik samen met vrienden voor het eerst australisch gekookt; sweet potatoes met pompoen en chicken wings uit de oven. Omdat het niet allemaal in de oven paste, moesten we de helft in de pan doen. Het gedeelte uit de oven smaakte prima, maar uit de pan was echt niet lekker. Met een grotere oven is het recept voor herhaling vatbaar!
De eerste nacht hier was echt even wennen. Naast dat ik niet kon slapen door de jetlag, hoorde ik allemaal vogels die ik niet kende. De vogels maken een ander geluid, wat ik eigenlijk alleen van de dierentuin ken. Voor de rest zijn de Australiërs qua natuur heel tegenstrijdig. Aan de ene kant zijn ze ontzettend zuinig op de natuur. Er is hier een 4-minuten doucheregel en over het algemeen vinden Australiërs de flora en fauna hier erg belangrijk, ze zijn er trots op. Aan de andere kant zijn Australiërs ontzettend vervuilend, zo gek! Er zit ontzettend veel chloor in het water (heb ondertussen een waterfles gekocht met filter) en er wordt met heel veel chloor schoongemaakt. De huizen en gebouwen zijn heel slecht geïsoleerd. Ook krijg je bij de supermarkt een plastic tasje voor elke 3 producten die je koopt, net als in Engeland.
Alles in Australie is een stuk duurder dan in Nederland, maar je verdient er ook veel meer (minimumloon is ongeveer 17 dollar), dus het is heel voordelig om een baantje te zoeken. Deze week is er uitleg over wat gebruikelijk is bij het zoeken van een baantje en waar je op moet letten, dus daar ga ik zeker heen.
Over het algemeen zijn Australische studenten veel ouder dan Nederlandse studenten. Veel scholieren gaan na hun examen 1 of 2 jaar backpacken of werken, zodat ze geld hebben om naar de uni te gaan. Geld hebben ze zeker, want er zijn ontzettend veel studenten met een auto hier! Ik snap nog steeds niet hoe ze dat kunnen betalen.. In het gebouw waar ik woon zitten voornamelijk Australische studenten, waarvan sommigen een auto hebben. Het is handig om mee te rijden als je naar de supermarkt moet ☺
Tijdens het eerste diner in de stad met mijn buddy groepje kwam ik er tot mijn grote verbazing achter dat er heel weinig Starbucks zijn in Melbourne en omgeving.. Ik werd erg boos aangekeken door een van de Australische buddies toen ik zei dat het me wel leuk leek om een baantje te zoeken bij de Starbucks, haha. Starbucks zit er eigenlijk alleen voor toeristen. ‘Melbournians’ vinden goede koffie erg belangrijk en koffie van Starbucks voldoet niet aan hun koffiestandaarden. Na zelf een aantal keer koffie gedronken te hebben in de stad en op de uni moet ik toegeven dat de koffie hier inderdaad erg goed is.

Het eerste weekend weg op de great ocean road trip was fantastisch! Het was ontzettend gezellig met de studenten onder elkaar en we hebben zoveel leuke dingen gedaan. De eerste dag zijn we om 9 uur ‘s ochtends vanaf de uni vertrokken. We hebben een stuk over de great ocean road gereden, en het was zo ontzettend mooi. Je kunt het strand en de zee zien, maar ook de bossen. Heb er veel mooie panorama-fotos gemaakt. We hebben Bells Beach gezien, waar het helaas regende. Dit is een heel beroemd surfstrand, maar vanwege het slechte weer was er helemaal niemand, dat was jammer. Die middag zijn we na aankomst in ons hostel in het stadje Lorne gaan surfen. Dat was heel gaaf! De tweede keer dat ik op het board probeerde te staan kreeg ik helaas de scherpe vinnen van de achterkant van het surfboard tegen mijn hoofd, waardoor er nu een sneetje zit bij mijn oog met een blauwe plek. Het is niks ernstigs en ik kon gelukkig gewoon verder surfen, omdat het water zo koud is, wat werkt als een icepack, en zout is ontsmettend. ‘s Avonds zijn we met de groep naar een pub gegaan om iets te drinken. De volgende ochtend hebben we gehiked in de bossen van Lorne. We hebben een aantal koalas gezien en in de verte ook kangaroes. Aangezien koalas 23 uur per dag slapen en hoog in de boomtoppen zitten was het moeilijk om ze te spotten, maar we hebben er maarliefst 3 gevonden! De volgende ochtend zat er laag in de boom in de bomen tussen onze huisjes, dat was echt prachtig! Binnenkort wil ik graag naar een dierentuin waar je koalas kan vasthouden en kangaroes eten mag geven. Dat lijkt me zo leuk! Zaterdagmiddag hebben we goefend met rugby. Best een moeilijke sport! 3 augustus gaan we met een aantal studenten naar een professionele wedstrijd kijken in een stadion. Ik hoop dat ik er iets van snap na de uitleg van afgelopen zaterdag. Zondag zijn we verder gereden over de great ocean road, en het was weer prachtig. Vlakbij de twelve apostles zijn we gestopt, en had je de optie om met een helicopter over de twelve apostles te vliegen en de london bridge te zien. Ik had nog nooit in een helicopter gezeten en wilde het ontzettend graag zien, dus heb het gedaan! Het was een fantastische ervaring. Het was zo mooi, en je zag de rotsen vanaf een hele andere kant vanuit de lucht. Kortom, het was een geweldig weekend.

Deze week is het orientation week, waarin er rondleidingen zijn over de uni, studentenclubs zich voorstellen, borrels om andere studenten te ontmoeten en feestjes. Woensdagavond ga ik naar een ‘night market’ op de victoria marketplace, samen met een paar andere studenten. Er staan dus weer leuke dingen op het programma ☺

Ik schrijf gauw weer!

Liefs Sophie

  • 22 Juli 2014 - 14:04

    Tineke:

    Hallo Sophie,
    Wat een leuk verslag van je eerste week in Australië!! En wat een mooie foto's.

  • 22 Juli 2014 - 18:52

    Anja:

    Hallo Sophie, het is niet op de foto's te zien dat het zo koud is.
    Ik had al het een en ander via Skype gehoord maar het is toch leuk om je belevenissen weer terug te lezen. Tsjonge die helicopter vlucht had ik zelf toch overgeslagen haha. Veel te eng.
    Nog een fijne week geniet er van want volgende week gaat het echt beginnen toch?!
    Veel liefs en een dikke knuffel. Mama

  • 23 Juli 2014 - 09:05

    Wap:

    Ha Sophie,
    Wat een avonturen heb je al meegemaakt, en dat in één week! Ik snap je instelling helemaal, zoveel mogelijk ondernemen en grenzen verleggen! Daarvoor ben je daar toch?! Daarvoor is een baantje waarschijnlijk wel handig want helikoptervluchten en dierentuinen zijn over het algemeen best prijzig. Ik hoop dat je snel wat kunt vinden.
    Jammer dat de kamers tegenvallen maar gelukkig ben je daar waarschijnlijk maar weinig!

    Have fun Down Under!

    Cheers, Wap

  • 23 Juli 2014 - 17:10

    Janny Kleine:

    Hallo Sophie,
    Wat een grandioze week heb je al gehad. Na zo' n lange reis alweer de lucht in! Mooie foto's alleen die pleister had er niet moeten zitten. Veel succes en geniet van alles wat je ziet en meemaakt.
    groetjes en liefs, ook van Roel.
    Janny

  • 25 Juli 2014 - 14:55

    Ingrid Beckmann:

    Hoi Sophie,

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Zoals ik al zei bij het afscheid nemen, super zo'n uitdaging! Ik blijf trouw jouw wekelijkse verslagen lezen.

    Veel plezier, als is het volgens mij niet nodig om dit nog eens te benoemen, het plezier straalt af van je verslag.

    Groetjes Ingrid en de rest van de Beckmann clan.

  • 28 Juli 2014 - 22:17

    Ina Van Vliet:

    Je zult heel verbaasd zijn dat ik een reactie geef maar het is legaal.
    Heb van je moeder de mogelijkheid gekregen gebruik te maken van dit mailadres.
    Ben benieuwd naar al je ervaringen.
    Je hoofd zal nu al vol zitten met indrukken.
    En dan moet het studeren nog beginnen.
    Verwissel maar regelmatig de harde schijf in je hoofd anders loopt alles vast.
    Geweldig in zo'n andere wereld een aantal maanden te mogen wonen.
    En contacten te hebben met andere wereldbewoners.
    Het zal je zeker vormen.
    Geniet ervan.
    Groeten van Ina van Vliet.
    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 8283

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 20 December 2014

Exchange Melbourne

Landen bezocht: