New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sophie Willemsen - WaarBenJij.nu

New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Sophie

09 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora allemaal!

Ik ben ondertussen weer veilig terug in Melbourne na 10 fantastische dagen in Nieuw Zeeland. Het is echt ontzettend mooi en raad het iedereen aan om er een keer heen te gaan! Een beetje jammer dat het zo ver weg is..
Vrijdagochtend vroeg vlogen we van Melbourne naar Auckland. De vlucht was langer dan dat ik van tevoren had verwacht, het was 4 uur vliegen! In Auckland op de eerste dag hebben we een lonelyplanet route door de stad gelopen. De stad zelf viel een beetje tegen, het is gewoon een stad net zoals andere steden, het heeft niet echt iets speciaals, op de skytower na. ’S Avonds hebben we een diner gehad in het Orbit 360 restaurant bovenin deze skytower. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de stad. Het zitgedeelte van het restaurant draait rond (vandaar dat het 360 heet, van 360 graden), waardoor je de hele stad kan zien.
De volgende dag hebben we na een lekker ontbijtje in het park nog een beetje rondgelopen in Auckland, en daarna hebben we de auto opgehaald. Dat ging niet helemaal zoals gepland.. Door slechte communicatie met het reisbureau hadden we iets gemist, waardoor de Europcar in de stad al dicht was, en we weer terug moesten naar het vliegveld om daar de auto op te halen. Dat zorgde voor de nodige tijdvertraging en kosten helaas.. Toen het eenmaal voor elkaar was gingen we op weg naar Coromandel. Door de vertraging moesten we in het donker rijden, wat af en toe best een beetje eng was, want in Nieuw Zeeland is donker ook echt zwart. Er is heel weinig lichtvervuiling, dus je ziet ook echt helemaal niks als je zonder licht buiten staat. Een beetje zoals ik een keer in het muZIEum in Nijmegen heb meegemaakt. We logeerden hier in een heel leuk appartementje, een paar honderd meter van de hot water beach af. De volgende dag gingen we met een paar scheppen goede moed en vol met verwachtingen naar de hot water beach om ons eigen badje te graven. Nadat we een prachtig gat hadden gegraven wat vol met water lag, wilde dat maar niet warm worden. Het bleek dat we een paar meter te ver van de warmtebron af lagen, waardoor er niks gebeurde.. Daarna hebben iemands anders gat overgenomen, die wel warm was. Op sommige plekken op het strand lag het water zelfs te koken, zo heet was het.
Die dag zijn we ook naar Hahei beach geweest, een prachtig strand vlakbij ons appartementje. Daar vlakbij is ook de ‘cathedral cove’, waar we heen wilden met een watertaxi, maar dat was helaas nog niet open omdat het zomerseizoen nog niet is begonnen. We hadden geen tijd meer om daarheen te lopen, dus dat hebben we helaas niet kunnen zien. Dat was heel jammer, want een van de Narnia films is daar in de buurt opgenomen, dus het zal vast heel erg mooi zijn.
De volgende dag gingen we alweer naar onze volgende accommodatie in Rotorua. Onderweg zijn we gestopt in Hobbiton, waar de lord of the rings en hobbit films zijn opgenomen. Twee van de vijf meiden zijn ook echt naar de set geweest. Ikzelf niet, ik heb de hobbit films en lord of the rings films nog nooit gezien (oeps :p). Ik snap nu wel waarom er zoveel films in Nieuw Zeeland zijn opgenomen. De omgeving en natuur is zo ontzettend mooi en uniek. Het lijkt een beetje op wat ik me voorstel van Schotland. Ik heb me dus nog steeds wel vermaakt in Hobbiton met foto’s maken van de omgeving, mijn nagels doen en een paar hobbiton kaarten geschreven voor Dennis en Yannick. Daarna zijn we doorgereden naar Rotorua, een stad die ontzettend stinkt doordat er een slapende vulkaan onder ligt waar sulfaat uitkomt. Deze dag was ook de verjaardag van Anne-Laure, dus ’s avonds hebben we dat gevierd in een restaurant (waar degene die jarig is gratis eet, hoe toevallig dat we daar op deze dag tegenaan liepen), en we hadden van tevoren een boek gemaakt met foto’s van wat we tot nu toe in Melbourne gedaan hebben.
Dinsdag hebben we een rondgelopen in Rotorua en ’s avonds naar de ‘Tamaki Maori Village’ geweest. In tegenstelling tot Australie, is er in Nieuw Zeeland heel veel terug te vinden van de oorspronkelijke bewoners. Soms zijn er dingen in het Engels en Maori geschreven (zoals Kia Ora, wat een begroeting is), en ook straatnamen zijn duidelijk in het Maori. We werden opgehaald door en bus en naar een bos gereden waar het Maori-dorp lag. Het was duidelijk commercieel en deze mensen woonden hier niet echt, maar het was nog steeds heel interessant om iets over de Maori’s te leren. Ze waren allemaal aangekleed in traditionele kledingstijl en vertelden vanalles over hun cultuur. Daarna was er een optreden gevolgd door een diner. Maori’s kookten vroeger voor speciale gelegenheden een ‘hangi’. Dat houdt in dat je een gat in de grond graaft, daar hete stenen in gooit, er ingepakt eten op legt, daarbovenop weer hete stenen gooit en dan het hele gat dichtgooit met zand. Dat blijft ongeveer 3 uur liggen en dan is het gaar. Er lagen wortels, zoete aardappelen, kip, lam, vis en een soort stoofpotje met rijst in. Het was heel lekker en leuk om een keer mee te maken! Daarna zijn we nog naar een spa geweest. In de omgeving van Taupo en Rotorua zijn veel spa’s te vinden omdat het water soms door de hitte van de vulkaan wordt opgewarmd. De dag erna zijn we doorgereden naar Taupo. Hier hebben we het Wai-o-tapu park bezocht, waar je op de vulkaan loopt, en het water hele rare kleuren kan hebben (blauw, geel, oranje), omdat er allerlei gassen uit de vulkaan komen die een reactie geven met de lucht. Het was heel apart om te zien, en ook daar stinkt het ontzettend naar afval, rotte eieren en alle vieze dingen die je maar kan bedenken bij elkaar door de vulkaan. Dag 6 was de skydive-dag.. ’S ochtends zijn we naar de zonsopgang gaan kijken, en daarna hebben we de Haka watervallen gezien. Weer ontzettend mooi. ’S Middags om 2 uur zouden we gaan skydiven. Het was heel erg bewolkt, waardoor we het moesten verzetten naar 4 uur. Daar waren we niet zo blij mee aangezien de weersverwachting was dat het bewolkt zou blijven en gaan regenen. Gelukkig klaarde het onverwachts op en konden we toch gaan! Het was spannend maar vol goede moed stapten we een knalroze (!) vliegtuig in. We sprongen vanaf 12000 voet (3,6 km) uit het vliegtuig waarna we voor ik schat 15-20 seconden een vrije val hadden. Wat een uitzicht!! Daarna ging de parachute open en konden we over de wolken lopen (er waren nog een paar wolken blijven hangen) en heb mocht ik ook even de parachute besturen. Echt een supergave ervaring die ik nooit ga vergeten!
De dag erna was ook een spectaculaire dag. We gingen op weg naar alweer onze laatste stop, Bay of Island, maar onderweg zijn we gestopt in Waitomo om Kiwi’s te zien en een gloeiwormgrot te bezoeken. De Kiwi’s waren heel schattig, maar ze hadden er helaas maar twee, voor de rest was het een park met eenden :/ Daarna gingen we door naar de gloeiwormgrot. We hebben de ‘black labyrinth’ route gedaan, wat inhield dat we met een wetsuit aan en een zwemband een route door de grot gingen lopen/zwemmen. Ook dat vond ik helemaal fantastich! De gloeiwormen zijn eigenlijk gewoon een marketingverhaal, want alleen het poep van de gloeiwormen geeft licht, niet de gloeiwormen zelf. Maar het klinkt natuurlijk niet zo interessant als je iemand vertelt dat je naar wormenpoep hebt gekeken, haha. Gloeiwormen klinkt interessanter (en minder vies :p). In de grot mochten we ook een aantal keer van kleine watervallen afspringen en dan in je zwemband in het water vallen. Best een beetje eng, aangezien je in het donker achteruit in het water springt, maar wel echt supergaaf! Daarna was het een 6-uur durende rit naar Bay of Island.
In Bay of Island hebben we de volgende dag een Kayaktoer gedaan. Dat was heel erg leuk en ook een hele mooie manier om de omgeving te zien. Bay of Island bestaat namelijk, zoals de naam al zegt, uit een baai vol met kleine eilandjes. De gids had zijn eigen boot gebouwd en zo zijn eigen organisatie opgezet. Hij wist heel veel te vertellen over Bay of Island en Nieuw Zeeland, heel interessant. Daarna hebben we de ‘treaty grounds’ bezocht. Dit is een historische plek waar de Britten en verschillende Maori groepen samen kwamen om het contract te tekenen dat beide op het eiland mochten verblijven. Heel speciaal om daar te zijn, omdat dit wordt gezien als de officiële stichting van Nieuw Zeeland.
In Bay of Island zijn ook vaak dolfijnen te vinden, vandaar dat we de dag daarna op een bootcruise op zoek gingen naar dolfijnen. We hebben er helaas maar eentje gezien. Als er een groep dolfijnen was zonder kleintjes erbij, mochten we met ze zwemmen. Maar de enige dolfijn die we hebben gezien was in een slecht humeur en bleef maar onder water.. Dat was heel jammer want we hadden allemaal gehoopt dat we met dolfijnen konden zwemmen natuurlijk. Toch was het heel erg mooi om vanaf de boot de eilanden van Bay of Island te zien. De dag erna hebben we nog een ander stadje aan de kust bezocht, maar dat was niet heel erg speciaal. Helaas was dat alweer het eind van onze vakantie, en moesten we weer terug naar Auckland om vanaf daar naar Melbourne te vliegen.

Tot zover mijn vakantie in Nieuw Zeeland ☺

Helaas heb ik mijn foto-limiet bereikt op deze site, dus ik moet even uitvogelen hoe ik hier meer foto’s op kan plaatsen. Meer foto’s volgen dus waarschijnlijk nog!

• 09 Oktober 2014 - 15:25

Anja :

Ha Sophie ik heb net even met je kunnen skypen maar als ik je verhaal nu nog even na lees dan denk ik wat heb ik veel gemist vroeger.....haha.
    Tjonge jullie hebben echt veel gedaan in deze vakantie. Leuk die foto's, dan krijg je een beetje beeld bij van wat jullie hebben gezien. Geniet nog even na met die meiden. Veel succes met je studie

• 09 Oktober 2014 - 15:31

Anja :

Nou plaatst ie maar een stuk er hoort nog bij:
    Veel succes met je studie

• 09 Oktober 2014 - 15:36

Anja:

Het komt door de plaatjes denk ik. Daar stopt ie.
    Dan nu zonder plaatjes....
    Al blijkt het niet uit je blog dat je studie er bij hoort. Wij zijn wel heel trots op jou dat je tot nu toe alles gehaald hebt hoor.
    Heel veel liefs XXX mama

• 09 Oktober 2014 - 15:37

Anja:

Poeh gelukt!!!

• 09 Oktober 2014 - 17:34

Marion:

Ha lieve Sophie,

Alweer zo een mooie trip....We zijn allemaal jaloers!
    Wat knap van jou dat je uit een vliegtuig durft te springen! Zo gauw de parachute open is durf je pas te genieten volgens mij.
    Dennis is de dagen aan het tellen nu....het is al over de helft!
    Dus...geniet maar die laatste maandjes ,want voor je het weet is het voorbij!

Liefs Marion

• 09 Oktober 2014 - 18:50

Veronique:

Ha Sophie,
    Wat een lef om vanuit een roze vliegtuig ( mmm betrouwbaar?)te gaan skydiven ,heb je dit niet gefilmd met de mobiel ???
    Je belevenissen zijn geweldig leuk om te lezen, je kan nog altijd in de journalistiek.
    Wat zal een vakantie in het volle Europa jou gaan tegenvallen!
    Maar nu volop doorgaan met genieten en ervaringen op doen ,de studie komt wel ......
    Groetjes Veronique

• 09 Oktober 2014 - 19:47

Wap:

Ha Sophie,
    Met tegenzin het zoveelste jaloersmakende verslag gelezen...
    HAHA geintje natuurlijk!!! Nouja dat eerste dan want jaloers worden wij er wel van.
    Wat een super gave dingen hebben jullie weer ondernomen zeg, allemaal dingen die je je altijd zult blijven herinneren. En tja, er gaat ook wel eens wat mis. Maar je zult zien dat je dat snel weer vergeten bent.
    Veel plezier, geniet en succes met de studie! :)

Groetjes van Bas!
    Liefs, Wap

• 12 Oktober 2014 - 19:49

Lisette:

Hej Sophie!!!!

Super leuk om iedere keer weer je enthousiaste verhalen te lezen! Eerlijk is eerlijk, een beetje jaloers ben ik wel

• 12 Oktober 2014 - 19:52

Lisette:

Nu doe ik hetzelfde als je moeder hahaha.... Geen plaatjes is beter!
    Maar eerlijk is eerlijk, een beetje jaloers ben ik wel. Geniet van alles wat je daar mag meemaken, ik geniet van je enthousiaste verhalen. Wat een gave tijd heb jij daar!